Naar De Markt met Tijs
Met de lente in het vizier en een stevige portie honger naar streeklekkers ging VisitHoogstraten op bezoek bij Tijs Van Langenhove, organisator van De Markt, de pop-up boerenmarkt die i.s.m. Ferm tot eind december doorging in VITO Hoogstraten. En er is goed nieuws, ook dit jaar, kan je de Markt een paar keer bezoeken, om te beginnen op 10 april. Daarom ging VisitHoogstraten naar De Markt met Tijs.
VH: Stel je kort even voor?
TVL: Tijs Van Langenhove, coördinator bij Ferm vzw voor de buurtverbindende concepten binnen de cel innovatie, waaronder de experimenten rond buurtpunten. Ik ben bijna 40 jaar, trotse papa van een dochter Gloria en mijn vrouw is zwanger van een tweede. Ook begeleid ik horecaconcepten en -uitbaters in hun zoektocht om impact te creëren door belevening en betekenis toe te voegen en te focussen op klantbeleving (horeca junkies).
VH: Hoe kom je in Hoogstraten terecht?
TVL: Een van de eerste projecten die ik mee mocht uitvoeren voor Ferm was de boerenbelevingsmarkt organiseren i.s.m. stad Hoogstraten, gesteund door plattelandssubsidies Leader/Rurant. Hierdoor mocht ik elke vrijdag van juni tot december 2021 in de gebouwen van de land- en tuinbouwschool VITO vertoeven. En ik ben oorspronkelijk afkomstig van Sint-job, op een boogscheut van Hoogstraten.
VH: Hoe heb je het ervaren om de Markt te organiseren?
TVL: In het traject rond het opstarten van De Markt zijn we niet geholpen door de corona epidemie. Het concept was klaar om op te starten in 2020, maar we moesten de deuren sluiten een week voor de opening van de markt. En dan moest het snel gaan om een pop-up markt te organiseren in de zomer en nadien te verduurzamen. Ik onthoud vooral het warme contact met zowel de stad, leerkrachten en directie van VITO, de producenten en wekelijkse standhouders. De bereidheid van de vrijwilligers, de vriendschap en enthousiasme, die voor een groot deel vanuit onze lokale Ferm groepen werd gevonden, zal me ook altijd bij blijven.
VH: Hoe heb je Hoogstraten ervaren?
TVL: De tweestrijd tussen ‘een stad zijn’ en ‘toch zo dorps aanvoelen’ vind ik heel boeiend. Ik voel en zie vooral heel sterke merken en producten (aardbeien, Oogstraten, …) en de kleinere, warme en voelbare lokale verschillen per deeldorp.
VH: Zijn er plekjes die je in Hoogstraten zijn bijgebleven?
TVL: Vanuit de VITO heb je vanuit de marktkramen een prachtig zicht op de Sint-Katharinakerk. Een huizenhoog cliché, maar de kerk had op mij als kind al een sterke aantrekking en die is nooit verdwenen. De kerk elke week mogen aanschouwen vanop de werkplek was een plezier, Katrien zag dat het goed was. Wat ik ook schitterend vind is het Nutteloze Borden Wandeling, met enige lichtheid, zinloosheid en vol humor naar de wereld kijken in deze vorm kan me echt blij maken. Goed gedaan.
Speciaal voor deze gelegenheid ging Tijs ook op plaatsbezoek bij twee van onze Hoogstraatse streekproducenten. Hij trok naar Wim en Mieke van Fruitbedrijf Stoffels-Van Baelen en ging op bezoek bij Ruben in De Scheldebrouwerij. Benieuwd naar hun verhaal en hun passie?